Oslo VO Servicesenter har tre fagavdelinger og en stabsavdeling med til sammen 48 ansatte.
Hovedoppgavene til Servicesenteret (Sese) er inntak til all kommunal og fylkeskommunal voksenopplæring i Oslo, kurs og prøver i samfunnskunnskap og statsborgerprøven, samt veiledning om voksenopplæring og karriereveiledning for alle Oslos innbyggere. I løpet av 2023 har Servicesenteret behandlet 3465 søknader til norskopplæring, 318 til grunnskole (og FOV), 312 til spesialundervisning og 1874 til videregående opplæring for voksne, til sammen 5969 søknader. 1122 deltakere har gjennomført samfunnskunnskapskurs, og det har blitt holdt 49 kurs på 19 ulike språk. 2001 deltakere tok Samfunnskunnskapsprøven og 1168 tok Statsborgerprøven. Karriere Oslo har gjennomført 3917 karriereveiledninger hvor hele Oslos befolkning over 19 år er i målgruppa, og 895 karriereveiledninger for deltakere med oppstart i introduksjonsprogrammet.
2023 har som året før vært preget av økt flyktningestrøm og administrasjon knyttet til inntaket til norskopplæring for de med kollektiv beskyttelse. Ukrainateamet ved Servicesenteret har kartlagt omtrent 1800 deltager siden krigen begynte i februar 2022. Digitalt og lærerstøttet kurs i samfunnskunnskap for Ukrainere er i den forbindelse et nytt tilbud som er lagt til Servicesenteret og som videreføres i 2024.
I 2024 vil arbeid med fullføringsreformen og ny opplæringslov stå sentralt, med bl.a. overgang fra grunnskole for voksne og FVO til FOV og VOV, med økt behov for kartlegging og RKV knyttet til modulinnplassering. Sese er også med på flere prosjekter gjennom delprogram sysselsetting, blant annet Språkmentor og Livsmestring, og i 2024 vil vi arbeide mer med språknivåene i norsk, fra A1 til C1 i prosjekter og økte satsinger. Andre sentrale satsinger for Servicesenteret i 2024 er Regnbuesertifisering og nettverksledersatsinger. Servicesenteret vil fremover også ha en aktiv rolle i koordinering og informasjonsarbeid om tilbudene i voksenopplæringen.
På grunn av økte ansvarsområder vil 2024 være et år hvor Sese planlegger å utvide lokalene og få flere ansatte. Gode prosesser til endringene står sentralt.