Hovedseksjon

Informasjon om realkompetansevurdering

Kort oppsummert: 

  • Realkompetansevurdering (RKV) vurderer erfaring og kompetanse opp mot læreplanmål. 
  • Formaliserer kompetanse og kan forkorte opplæringsløp. 
  • Aktuelt for voksne med rett til grunnskole eller videregående opplæring – også de med fagbrev eller studiekompetanse. 
  • Forutsetter gjerne gode norskferdigheter. 

Hva er realkompetansevurdering?
Realkompetanse er det man har lært på ulike områder i livet som kan vurderes som likeverdig med det man lærer i skole.  

Denne kompetansen kan man ha tilegnet seg gjennom for eksempel: lønnet og ulønnet arbeid, frivillig arbeid og kurs, fritidsaktiviteter eller tidligere utdanning (fullført eller ikke fullført).  

En fagperson vurderer kompetansen til den voksne opp mot læreplan, og bruker ulike metoder for å lete etter taus og likeverdig kompetanse. Vurderingen danner grunnlag for en eventuell godkjenning av faget eller modulen.

Hva kan en realkompetansevurdering brukes til?
RKV kan bidra til å:   

  • Forkorte skole- eller opplæringsløp 
  • Korte ned læretid (RKV må gjennomføres før fagbrev på jobb-kontrakt tegnes) 
  • Krav ved inntak til enkelte private skoler 

Vurderingen gir dokumentasjon i form av en rapport og et kompetansebevis med godkjente fag eller moduler. Dokumentasjonen kan brukes ved søknader om jobb eller fagprøve.  

Det er mange veier til en yrkeskompetanse, og Oslo VO Servicesenter/Karriere Oslo vil veilede den voksne til den beste veien mot ønsket sluttkompetanse, både i for- og etterkant av realkompetansevurderingen.

Hvem kan få en realkompetansevurdering?
Alle med rett til grunnskoleopplæring eller videregående opplæring for voksne, har rett til å få sin realkompetanse vurdert. Med innføringen av rekvalifiseringsretten 2024 inkluderer dette også voksene som tidligere har oppnådd studiekompetanse eller en yrkeskompetanse. 

Dersom du ikke har rett, vil det påløpe kostnader for gjennomføring av en RKV. 

Viktig om språkferdigheter 
En realkompetansevurdering, og eventuell restopplæring, foregår på norsk. Dette er avgjørende for at faglærer skal kunne vurdere kompetansen på en riktig måte, og for at deltakeren skal få utbytte av videre opplæring. 
Deltageren bør derfor: 

  • ha et godt nivå i norsk, både muntlig og skriftlig 
  • forstå og kunne bruke fagspråket i det aktuelle fagområdet 

RKV i Forberedende opplæring for voksne (FOV) (tidligere grunnskole)
Etter søknad om FOV gjennomføres det kartleggingstester. Disse brukes til å plassere deltakeren på riktig nivå (modul 1–4) i de ulike fagene. 

Dersom læreren etter hvert oppdager at den voksne eleven kan mer enn først antatt, kan personen være aktuell for RKV i modul 4 i det aktuelle faget. 

Målet med en realkompetansevurdering i FOV er å få fag godkjent. Ved godkjenning av alle fag, blir personen kvalifisert for å søke VOV. 

RKV i Videregående opplæring for voksne (VOV)
Oslo voksenopplæring har et begrenset tilbud. Det er derimot mulig å søke om RKV også i fag som ikke tilbys i Oslo voksenopplæring (for eksempel frisør eller droneoperatørfaget). I slike tilfeller må den voksne selv finne tilbud om eventuell restopplæring for å oppnå ønsket sluttkompetanse. 

Mer effektivt å ta fagprøven som praksiskandidat? 
Dersom en person har over fem år relevant fulltid arbeidserfaring, kan vedkommende gå opp til teorieksamen (3103) og fagprøve som praksiskandidat – uten krav om skole eller realkompetansevurdering.Her kan du lese om praksiskandidatordningen. 

Fremdeles usikker?  
Det er muligheter for veiledning.